DMI Definities
  • DMI Definities
  • Documentatiestructuur
  • Begrippenlijst en afkortingen
  • Roadmap en Releases
  • Copyright
  • Business
    • Business model
    • Use cases
    • Producten en Data eXchange (PDX)
    • Commons
  • Governance
    • DMI Ecosysteem Governance
      • Deelnemer Rating
      • Rapportages
      • Toetsing
        • Policy: Afsprakenstelsel
          • Begrippen
          • Artikel 7: Commons
            • Artikel 7.1
            • Artikel 7.2
            • Artikel 7.3
    • DMI Deelnemers
      • Organisatietype
      • Organisatiestatus
      • Organisatierollen
      • Identificatie door EORI
  • Legal
    • Regelgevingskader
    • Contractueel kader
  • Data interoperability
    • Producteigenschappen
      • Producteigenschap: thema
      • Producteigenschap: locatie
      • Producteigenschap: type
    • Datamodel
    • Data-uitwisseling
    • Provenance and traceability
  • Data sovereignty & trust
    • Toegangsbeleid en gebruiksbeleid
      • Gebruikslicenties
    • Identificatie, Authenticatie en Autorisatie beheer
    • Trust Framework
    • DMI Gebruikersrollen
  • Data value creation
    • DMI-Marktplaatsen
      • Omgang met Open Data
    • Datadiensten
    • Gebruikersfeedback op dataproducten
    • Data Vraagcreatie
  • Operational
    • Operationele processen
      • Aansluiten op DMI PDX
Powered by GitBook
On this page
  • Hoe ga je omhoog en omlaag in Rating
  • Benodigd bewijs voor attestatie
  1. Governance
  2. DMI Ecosysteem Governance

Deelnemer Rating

PreviousDMI Ecosysteem GovernanceNextRapportages

Last updated 2 days ago

Iedere Deelnemer binnen het DMI-Ecosysteem wordt voorzien van een Rating gebaseerd op standaard vast gestelde voorwaarden. Deze Rating heeft als doel om eenvoudig en eenduidig weer te geven welke Deelnemer hun betrouwbaarheid aantoonbaar hebben bewezen. De Rating wordt hiervoor gepubliceerd in de PDX. Tegelijkertijd geeft de Rating ook weer welke Deelnemers een overtreding hebben begaan.

Hoe ga je omhoog en omlaag in Rating

  • Deelnemer die nog niet aan het afsprakenstelsel voldoet blijft op onbeoordeeld tot deze wel voldoet. Als dit proces te lang duurt resulteert dit in een gele en uiteindelijk rode kaart.

  • Vervolgens wordt de keuze gemaakt of naast het Afsprakenstelsel een type 1 of type attestatie wilt aanleveren wat leidt tot een rating D of C.

  • Status A en B worden door de Ecoraad vastgesteld en representeren unieke DMI aspecten representeren, naast beheersing over een tijdvak. Dit kan leiden tot verschillende rating specificaties per jaar.

  • Gele en rode kaarten worden op basis van een dispuut-classificatie toegekend aan een Deelnemer. Een dispuut kan worden gemeld door een controle van Governance of gemeld door een andere deelnemer via de PDX.

    • niveau 1: Een gele kaart voor een tekortkoming die betrekking heeft op een randvoorwaarde voor behouden van een groen ratingniveau (A-C) leidt tot een (evt. automatiseerbare) daling van 1 niveau en niet lager dan D

    • niveau 2: Niet-verwijtbaar algemeen ontbreken van beheersing bij deelnemer resulteert in niveau E (oranje)

    • niveau 3: Aangetoond wangedrag leidt na onderzoek tot rood (F-G)

  • In een raad wordt een een definitief oordeel geveld over de toekenning van de kaart en de mitigerende maatregel die op welke termijn geregeld moet zijn om weer in een andere status te komen.

Benodigd bewijs voor attestatie

De gevraagde informatie voor de attestatie is gebaseerd op voorwaarden voor IT Diensten uit de GIBIT.

Een deelnemer wordt geïnformeerd over het verlopen van bewijs voordat dit impact heeft op zijn rating. Als een audit loopt tijdens het aflopen van het voorgaande bewijs dan geld dit als bewijs

Product kwalificatie

Duiding van datakwaliteit staat los van de Deelnemer Rating. In die verstande dat deze alleen gebruikt wordt om de belofte van de aanbieder te duiden en te toetsen. Wanneer hiervan afgeweken wordt kan dit leiden tot een dispuut gemeld door de afnemer