Producten en Data eXchange (PDX)
Last updated
Last updated
De gezamenlijke functies die het mogelijk maken om data te delen binnen DMI worden gezamenlijk de Producten en Data eXchange (PDX) genoemd.
Functionaliteiten die bovenstaande gebruiken voor het faciliteren van het aanbieden of afnemen van (data)producten en/of -diensten:
De PDC biedt de mogelijkheid om te kunnen zoeken in het totale aanbod van producten (data en services) van alle aanbieders. In deze omgeving is het niet mogelijk om transacties uit te voeren. De PDC verwijst in dat geval door naar de marktplaats waarop het betreffende product wordt aangeboden.
Een tweede taak van de DMI PDX – PDC is het inzichtelijk maken van een subset van haar aanbod bij registers zoals NTM. Hiervoor wordt een API beschikbaar gemaakt waar het aanbod kan worden opgehaald, welke direct doorverwijst naar de marktplaatsen waar de transactie kan worden uitgevoerd. Wanneer er meer achtergrond wordt gezocht bij de aanvullende informatie die is toegevoegd door de governance activiteiten (denk bijvoorbeeld aan rating) wordt er een link terug naar de DMI PDX – PDC gegeven waardoor de gebruiker de laatste informatie met betrekking tot de rating kan worden vernomen.
De PDC haalt de gegevens ieder uur op uit de Marktplaatsen. Het staat de aanbieder vrij of deze een prijs wilt delen voor zijn product. Er zal een onderscheid worden gemaakt tussen gegevens die zichtbaar zijn voor een Bezoeker en een Deelnemer. Alle productgegevens zijn voor beide inzichtelijk. Alle gegevens onder het product die refereren naar een marktplaats zijn niet zichtbaar. In plaats daarvan wordt de Bezoeker voorgesteld om Deelnemer van het ecosysteem te worden of in te loggen.
De producten en diensten zullen door verschillende Marktplaatsen worden aangeboden. Deze onderscheiden zich in aanbod, prijs en functionaliteit. Alle transacties binnen DMI worden tegen Het Afsprakenstelsel getoetst en waar gewenst tegen aanvullende controles.
Het huidige aanbod van marktplaatsen is:
De Algemene Voorzieningen waarborgen dat personen en organisaties zijn wie ze zeggen dat ze zijn en toegewezen rollen en rechten worden nageleefd in lijn met en hieruit voorkomende uitwerkingen. Hierbij horende activiteiten zijn:
Organisatieregistratie en onboarding (Identificatie) Voldoet een organisatie aan alle eisen alvorens deze in het DMI Ecosysteem wordt opgenomen als deelnemer met één of meerdere .
Gebruikers rollen toewijzing en toezicht (Authenticatie en Autorisatie) Toekenning van bij een gebruiker behorende bij een organisatie, zodat binnen het DMI Ecosysteem kan worden gebruikt.
Er wordt getoetst of Deelnemers en Transacties zich houden aan Het Afsprakenstelsel. Deze worden toegepast als onderdeel van de transacties die plaats vinden binnen de Marktplaatsen, als onderdeel van de Deelnemer registratie, als ook op periodieke basis door het uitvoeren van geautomatiseerde toetsen en audits.
Ten behoeve van audit en functionaliteit welke dienend is aan het Afsprakenstelsel wordt een Register bijgehouden van de activiteiten die binnen het DMI-Ecosysteem plaats vinden. Toegang tot informatie uit het Register is alleen onder strikte voorwaarden mogelijk.