Interpretatie Afsprakenstelsel
Deze pagina bevat de interpretatie van het Afsprakenstelsel gedaan door de DMI Governance en geeft zodoende weer hoe het Afsprakenstelsel wordt gehandhaafd. De tekst waarop de interpretatie is gebaseerd kan hier worden teruggevonden: 2023.06.01-DMI-Afsprakenstelsel-v1.1-schoon-1.
Alles in quote-blokken komt direct uit het Afsprakenstelsel. De tekst waarop de interpretatie is gebaseerd kan hier worden teruggevonden: Bijlage beleidsregels deelvoertuigen DMI Afsprakenstelsel.pdf.
Bijvoorbeeld:
BIJLAGE 7: AFSPRAKENSTELSEL versie 1.1, 1 juni 2023De tekst waarop de interpretatie is gebaseerd kan hier worden teruggevonden: 2023.06.01-DMI-Afsprakenstelsel-v1.1-schoon-1.
Soms gebruiken we blokhaken ([]) om de tekst af te korten of aan te vullen.
Bijvoorbeeld:
Het Afsprakenstelsel zal gedurende de verdere groei van het DMI-ecosysteem regelmatig worden besproken op effectiviteit. [...] Actualisaties [van het Afsprakenstelsel] worden na besluitvorming gepubliceerd via de DMI-website en andere communicatiekanalen.
Interpretatie per Artikel
Artikel 1 - Begrippen
Dit Artikel definieert begrippen waarmee andere artikelen kunnen worden geïnterpreteerd.
Er zal naar begrippen worden gerefereerd door ze in cursief weer te geven.
De begrijppen zijn opgenomen in de begrippenlijst en afkortingen
Artikel 2 - Toe- en Uittreding DMI-ecosysteem
2.1
Toetreding tot het DMI-ecosysteem vindt plaats door:
a) het invullen en elektronisch indienen van een rechtsgeldig ondertekend toetredingsformulier op de website van het DMI-ecosysteem waarin aspirant Deelnemer verklaart te zullen handelen conform het Afsprakenstelsel, naar aanleiding waarvan controle zal plaatsvinden of er geen juridische belemmeringen zijn op grond van Europese of Nederlandse wet- en regelgeving;
b) betaling van de Deelnemersbijdrage. Pas na verwerking van de verschuldigde Deelnemersbijdrage wordt aspirant volwaardig Deelnemer en daarmee toegang verleend tot het DMI-ecosysteem.
[...]
De PDX beschouwt een juridische entiteit als Deelnemer (toegetreden, red.) zolang:
De Deelnemersregistratie bevestigt dat er op het moment van controle een ondertekend toetredingsformulier is ingediend door de desbetreffende entiteit en waarvan de Deelnemersregistratie bevestigd dat er geen juridische belemmeringen zijn op grond van Europese wet- en regelgeving; en
De Deelnemerregistratie bevestigt dat er een betaling is ontvangen van de Deelnemersbijdrage voor het huidige jaar op het moment van controle. Wat die bijdrage precies is, is gedefinieerd in de rest van Artikel 2.1.
Als de juridische entiteit deze checks voltooid, dan wordt de juridische entiteit financial-ready en daarmee een Deelnemer.
Let erop dat het eerste jaar van DMI gratis is! Als zodanig verwachten we bevestiging van de Deelnemersregistratie dat er voor de eerste twee jaar is betaald met de eerste factuur.
Op het moment dat een entiteit een Deelnemer wordt, zijn ze nog niet direct transaction-ready. Dit gebeurd pas als de eerste Commons is aangeboden.
2.2
Deelname aan het DMI-ecosysteem verplicht een Deelnemer tot:
a) het gebruik van de Algemene Voorzieningen voor alle transacties tussen Deelnemers;
b) het aan alle Deelnemers beschikbaar stellen van Commons, conform de voor desbetreffend kalenderjaar vastgestelde Eurowaarde;
c) het voeren van DMI-ecosysteem-logo’s en vermelding deelname DMI-ecosysteem;
d) het zodanig handelen dat het belang van het DMI-ecosysteem niet geschaad wordt.
Zolang een juridische entiteit een Deelnemer is, wordt er door de PDX gecontroleerd of er aan de volgende verplichtingen wordt gehouden:
Alle transacties die tussen de desbetreffende en andere Deelnemers plaatsvindt, moet via de PDX plaatsvinden (en is dus onderhevig aan de handhaving zoals gedaan door de Governance); en
De Deelnemer in kwestie moet voldoende Commons aanbieden, zoals vastgesteld in Artikel 7.2. Pas als de eerste aanbieding als Commons is gedaan, dan worden Deelnemers pas transaction-ready en mogen ze transacties doen in de PDX.
(Andere clausules van dit Artikel dan a) en b) worden niet gehandhaafd door de PDX, maar wordt in plaats daarvan vertrouwd op andere Deelnemers om schendingen te melden als dispuut.)
2.3
Deelname aan het DMI-ecosysteem geeft het recht op:
a) vertegenwoordiging in de Ecoraad;
b) deelname aan werkgroepen en plenaire bijeenkomsten;
c) het gebruik van de Producten- en Dienstencatalogus voor publicatie van aangeboden en gevraagde producten, diensten, kennis, databestanden en -bronnen;
d) gebruik van de DMI-clubhuis faciliteiten;
e) het voeren van DMI-ecosysteem-logo’s;
f) vermelding van deelname in gezamenlijke externe communicatie over het DMI-ecosysteem.
De PDX zal toegang geven tot elke Deelnemer om PDD aan te bieden binnen de PDC zolang de Deelnemer in kwestie niet is uitgetreden (i.e., het recht is vervallen).
Let erop dat het recht om transacties af te nemen wel kan vervallen voor Deelnemers, zelfs als ze nog Deelnemer zijn. Dit kan als ze niet meer transaction-ready zijn; bijvoorbeeld, als er geen Commons zijn aangeboden of als ze een één van de twee laagste Rating krijgen toegewezen.
(Andere clausules van dit Artikel dan c) worden niet gehandhaafd door de PDX, maar wordt in plaats daarvan vertrouwd op andere Deelnemers om schendingen te melden als dispuut.)
2.4
Opzeggen van deelname aan het DMI-ecosysteem kan uiterlijk 2 maanden voor het einde van een kalenderjaar. Opzeggen dient te geschieden door het invullen en elektronisch indienen van een rechtsgeldig ondertekend formulier op de website van het DMI-ecosysteem. Het is Deelnemer niet toegestaan uit te treden indien lopende contractuele verplichtingen binnen het DMI-ecosysteem aan andere Deelnemer(s) nog niet is/zijn afgerond of nadere afspraken zijn gemaakt tussen betrokken Deelnemers.
De PDX beschouwt een juridische entiteit als Deelnemer zolang alle condities van Artikel 2.1 gelden, en:
De Deelnemerregistratie bevestigt dat er geen verzoek tot uittreding is ontvangen.
Voor nu vertrouwen we op de Deelnemerregistratie om de tweede helft van Artikel 2.4 te waarborgen; later kan de PDX gaan bijhouden welke verplichtingen er gelden en kan dat automatisch door de PDX worden gedaan.
2.5
De gevolgen van Uittreding en Verwijdering zijn:
a) er mag geen gebruik meer worden gemaakt van de Algemene Voorzieningen;
b) het niet langer beschikbaar hoeven stellen van Commons;
c) het niet langer gebruik kunnen maken van de in het DMI-ecosysteem aangeboden Commons;
d) de verplichting tot het betalen van toekomstige Deelnemersbijdragen vervalt ingaande het kalenderjaar volgend op de Uittreding;
e) het recht op deelname aan en toegang tot bijeenkomsten, informatie en communicatie vervalt;
f) alle overige rechten vermeld in artikel 2 lid 3 vervallen.
Zodra een juridische entiteit niet meer als Deelnemer wordt beschouwd (uitgetreden, red.), dan zal de PDX ook stoppen met het handhaven van de plichten zoals genoemd in Artikel 2.2 en toegang verlenen zoals genoemd in Artikel 2.3.
Ook andere rechten en plichten zoals vermeld in andere Artikelen van het Afsprakenstelsel zullen niet meer gelden voor de entiteit.
Een consequentie van Artikelen 2.4 en 2.5 samen betekend dat, áls een entiteit geen Deelnemer meer is maar er wel nog verplichtingen worden voldaan door gebruik van de PDX, dit als schending van Artikel 2.4 kan worden beschouwd.
(Andere clausules van dit Artikel dan a), b), c) en f) worden niet gehandhaafd door de PDX, maar wordt in plaats daarvan vertrouwd op andere Deelnemers om schendingen te melden als dispuut.)
Artikel 3 - Voldoen aan wet- en regelgeving
3.1
Iedere Deelnemer aan het DMI-ecosysteem is verplicht zich te allen tijde onverkort te houden aan alle in Nederland geldende wet- en regelgeving waaronder, doch niet uitsluitend, de AVG en alle Europese verordeningen. In alle gevallen garandeert Deelnemer dat data-opslag en/of gegevensverwerking plaats zullen vinden binnen de Europese Economische Ruimte (EER).
De PDX zal gaandeweg meer en meer van de geldende wetgeving automatisch handhaven. Voor nu worden de volgende wetten gehandhaafd:
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG; zie de interpretatie hier).
In de toekomst zal door de PDX inzichtelijk gemaakt worden waar de verwerking van verschillende PDD na transactie worden uitgevoerd, en dan vooral of dat dit binnen de Europese Economische Ruimte (EER) zal zijn.
Artikel 4 - Handelen in lijn met doelstellingen van nationaal beleid en SDGA
4.1
Iedere Deelnemer stelt zich ten doel – bij het (deelnemen aan en) realiseren van oplossingen binnen het DMI-ecosysteem – te handelen in lijn met de doelstellingen in het nationale beleid van Nederland richting 2030 en verder, als ook de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties (SDGA) mede ten aanzien van stedelijke verdichting, mobiliteit, energie en natuur.
Dit Artikel zal niet worden gehandhaafd door de PDX. In plaats daarvan wordt vertrouwd op het melden van schendingen als dispuut door andere Deelnemers.
Artikel 5 - Gedragsregels Deelnemers
5.1
In goed overleg wordt binnen het DMI-ecosysteem tot afspraken gekomen welke duurzame oplossingen noodzakelijk zijn en op welke wijze deze gerealiseerd kunnen worden.
Dit Artikel zal niet worden gehandhaafd door de PDX. In plaats daarvan wordt vertrouwd op het melden van schendingen als dispuut door andere Deelnemers.
5.2
Binnen het DMI-ecosysteem wordt gestreefd naar een gelijkwaardig speelveld tussen Deelnemers met inachtneming van elkaars doelstellingen, welke zowel economisch als maatschappelijk (duurzaam) kunnen zijn.
Dit Artikel zal niet worden gehandhaafd door de PDX. In plaats daarvan wordt vertrouwd op het melden van schendingen als dispuut door andere Deelnemers.
5.3
Binnen het DMI-ecosysteem dienen Deelnemers te acteren in lijn met navolgende geldende principes:
a) "privacy-by-design";
b) "security-by-design";
c) "ethiek by design";
d) "federated datadelen";
e) "data-soevereiniteit";
f) wederkerigheid.
Dit Artikel zal niet worden gehandhaafd door de PDX. In plaats daarvan wordt vertrouwd op het melden van schendingen als dispuut door andere Deelnemers.
5.4
Publicatie in de Producten en Diensten Catalogus moet vergezeld gaan van de juiste relevante kwaliteitsaanduiding zoals gespecificeerd bij de Algemene Voorzieningen en de commerciële en juridische voorwaarden die van toepassing zijn.
Voor dit Artikel zal de PDX eisen dat er kwaliteitsaanduidingen zijn gegeven bij een dataset. Andere Deelnemers kunnen onjuiste of missende aanduidingen melden door middel van dispuut.
Op dit moment wordt dit punt nog niet gehandhaafd door de PDX. Er is wel al de mogelijkheid om de kwaliteitscriteria in te vullen.
5.5
Iedere Deelnemer aan het DMI-ecosysteem zal bijdragen aan het in gezamenlijkheid ontwikkelen en delen van kennis.
Dit Artikel zal niet verder worden gehandhaafd door de PDX behalve dan dat er wordt gehandhaafd door Artikel 7.6. In plaats daarvan wordt vertrouwd op het melden van schendingen als dispuut door andere Deelnemers.
5.6
Indien producten en diensten binnen het DMI-ecosysteem zijn ontwikkeld en mede door IenW en/of deelnemende overheden zijn bekostigd, krijgen alle Deelnemers aan het DMI-ecosysteem met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.5 om niet een niet-overdraagbaar gebruiksrecht op eventueel ontstaan intellectueel eigendom. Het is de gebruiker niet toegestaan dat gebruiksrecht buiten het DMI-ecosysteem in te zetten. Het intellectueel eigendom blijft, in afwijking van artikel 24 ARVODI 2018, berusten bij de Deelnemer die dit heeft ontwikkeld. Het staat desbetreffende Deelnemer vrij om dit intellectueel eigendom naar eigen inzicht tevens buiten het DMI-ecosysteem commercieel in te zetten. Het gebruiksrecht om niet vervalt 2 jaar na Uittreding van betreffende Deelnemer.
De PDX zal bijhouden welke PDD grotendeels worden bekostigd door publieke middelen (publiek gefinancierd). Een deel hiervan zal automatisch worden afgeleid (publieke partijen publiceren altijd PDD grotendeels gefinancierd met publieke middelen), en een deel ervan moet op basis van zelfopgave gebeuren (die kan worden betwist door middel van dispuut).
Zodra een PDD is gemarkeerd als publiek gefinancierd, dan zal de PDX alleen transacties toestaan die om niet zijn (excl. eventuele transactiekosten, zoals kosten voor de PDX). De publiek gefinancierde PDD kan ook niet meer als Commons worden aangeboden (in lijn met Artikel 7.1).
Artikel 6 - Besturing (governance)
6.1
Iedere Deelnemer heeft één (1) stem in de Ecoraad.
De PDX zal dit Artikel niet handhaven omdat het niet over aanbiedingen of transacties gaat.
De PDX zal wél rapporteren of een juridische entiteit nog steeds een Deelnemer is. Als dit niet zo is kan dat de basis zijn waardoor de stem van de entiteit komt te vervallen.
6.2
Besluitvorming is primair gericht op duurzame doorontwikkeling van het DMI-ecosysteem.
Besturing - inclusief voorbereidende overleggen - vindt plaats op de volgende 2 niveau’s:
a) een strategisch niveau (in de Ecoraad), dat zich richt op doelen, effecten, strategieën en keuzen die het gehele DMI-ecosysteem (niet beperkt tot data en techniek) raken (feitelijk: ‘doen we de goede dingen’);
b) een operationeel niveau (in het beheersoverleg), dat zich richt op besluiten ten aanzien van de techniek van data-uitwisseling, beheer, afspraken en compliance (feitelijk: ‘doen we de dingen goed genoeg’).
Daarnaast is er een Standaardisatie Commissie (SC) die tot doel heeft besluitvorming over standaarden transparant te borgen, te zorgen voor publicatie van standaarden, de aansluiting met internationale standaardisatie te borgen en Toezicht te houden op nakoming door de deelnemers van het Afsprakenstelsel.
De PDX zal dit Artikel niet handhaven omdat het niet over aanbiedingen of transacties gaat.
6.3
Er is een dagelijks bestuur waarin maximaal vijf (5) vertegenwoordigers zitting hebben die alle onderwerpen die relevant zijn voor de besturing voorbereiden ten behoeve van besluitvorming door de Ecoraad. Het dagelijks bestuur wordt telkens voor één (1) jaar benoemd met instemming van de Ecoraad.
De PDX zal dit Artikel niet handhaven omdat het niet over aanbiedingen of transacties gaat.
6.4
Stemverhouding
In de Ecoraad worden besluiten genomen op basis van een simpele meerderheid (50% + 1 stem). Bij de volgende besluiten kan IenW, al dan niet namens andere overheden, gebruik maken van een veto:
1) een besluit tot Verwijdering van een Deelnemer uit het DMI-ecosysteem, dan wel blokkeren van toetreding tot het Ecosysteem indien sprake is van ongewenste verstoring van de markt of uitsluiting van nieuwe Deelnemers op oneigenlijke gronden;
2) besluiten die het voortbestaan van het DMI-ecosysteem bedreigen of strijdig zijn met NGF hoofdoelen;
3) besluiten die leiden tot politieke, maatschappelijke, of ethische conflicten;
4) besluiten die de bekostiging en functionaliteiten en kwaliteit van het Afsprakenstelsel en/of Algemene Voorzieningen schaden.
Indien een veto door IenW wordt ingezet, zal een dergelijk besluit worden voorzien van een motivering.
De PDX zal dit Artikel niet handhaven omdat het niet over aanbiedingen of transacties gaat.
Artikel 7 - Commons
7.1
Producten, diensten en data binnen het DMI-ecosysteem die grotendeels zijn gefinancierd met publieke middelen, dienen om niet beschikbaar te zijn voor Deelnemers en zijn geen Commons. Kosten die ontstaan als gevolg van het daadwerkelijk gebruik van deze producten, diensten en data kunnen echter wel aan desbetreffende Deelnemer(s) worden doorberekend.
De PDX zal bijhouden welke PDD publiek gefinancierd is, op de manier zoals gespecificeerd bij Artikel 5.6. Zodra er is vastgesteld dat een PDD als zodanig gemarkeerd is, dan zullen transacties die niet om niet zijn of die als Commons worden gedaan, niet meer worden toegestaan.
Voor meer informatie, zie Artikel 5.6.
7.2
Iedere Deelnemer moet jaarlijks ten bedrage van een door de Ecoraad vast te stellen Eurowaarde eigen producten, diensten en/of data(gebruik) aan elk van de andere Deelnemers beschikbaar te stellen als Commons, even zoals iedere Deelnemer recht heeft om jaarlijks voor datzelfde vastgestelde bedrag producten, diensten en/of datagebruik af te nemen als Commons van elk van de andere Deelnemers.
De PDX zal dit Artikel op de volgende twee manieren handhaven:
Elke Deelnemer krijgt een jaarlijks "Commons budget" toegewezen naar elke andere Deelnemer. In dat jaar heeft de ene Deelnemer het recht om voor het bedrag in het budget af te nemen als Commons bij het andere budget. De PDX zal alleen transacties als Commons toestaan totdat het vastgestelde budget volledig gebruikt is; en
Elke Deelnemer moet, ten alle tijden, tenminste één aanbod als Commons doen in de PDC. Of het gehele aanbod als Commons dat die Deelnemer doet voldoende is om de plicht opgelegd door dit Artikel te vervullen, kunnen andere Deelnemers betwisten door middel van disputen.
Commons budgetten zijn dus per Deelnemer: als het jaarlijkse budget €1.000,- is, dan heeft Deelnemer A het recht om voor €1.000,- Commons transacties te doen bij Deelnemer B, én afzonderlijk het recht om voor €1.000,- Commons transacties te doen bij Deelnemer C.
Omgekeerd moet elke Deelnemer dus ook voor tenminste het vastgestelde bedrag Commons kunnen aanbieden aan elke andere Deelnemer afzonderlijk.
Als een Deelnemer geen Commons meer aanbiedt, dan betekent dat niet noodzakelijk dat ze ook niet meer transaction-ready zijn. Om transaction-ready te zijn, moet er tenminste één aanbod als Commons zijn gedaan. Als er later dan geen Commons meer wordt aangeboden is dit wel een schending van het Afsprakenstelsel, maar verhoedt het de Deelnemer er niet van om transacties te doen.
7.3
Voor 2023 bedraagt de vastgestelde Eurowaarde voor de Commons per Deelnemer Euro 2.500,-- (inclusief BTW) op jaarbasis. Deze Eurowaarde moet direct herleidbaar zijn tot de commerciële waarde van de als Commons aangeboden producten, diensten en/of data(gebruik) in de Producten en Diensten Catalogus.
De PDX zal het jaarlijkse Commons budget tussen elke twee Deelnemers ieder jaar (óók jaren later dan 2023) instellen op €2.500,-.
Verder interpreteert de PDX de tweede helft van het Artikel als dat de prijs die is afgesproken tussen twee Deelnemers om daadwerkelijk een transactie te doen, ook geldt als de Eurowaarde die afgaat van het Commons budget van die twee Deelnemers. Om ervoor te zorgen dat dit afleidbaar is naar een commerciële waarde, zal de PDX eisen van private Deelnemers (groot of klein) dat ze verklaren dat de aangeboden PDD ook elders commercieel is aangeboden.
Publieke Deelnemers en/of Deelnemers die zijn ingeschreven als kennisinstelling zijn uitgezonderd van de plicht om de Commons ook elders als commercieel aan te bieden. Wel moeten ze voor de gespecificeerde Eurowaarde aan Commons beschikbaar stellen aan het Ecosysteem.
In de toekomst kan de PDX automatisch afleiden dat aan de plicht van het commercieel beschikbaar stellen wordt voldaan als er ook een aanbod is geregistreerd in de PDC dat diezelfde PDD als commercieel product wordt aangeboden (i.e., niet als Commons).
7.4
Levering en afname van Commons dient altijd reguliere, in de Producten en Diensten Catalogus opgenomen en voor levering als Commons aangemerkte producten, diensten en data(gebruik) te betreffen. Afhandeling van de levering en afname ervan dient altijd plaats te vinden via de Algemene Voorzieningen.
Net als bij Artikel 2.2 zal de PDX registreren welke transacties er zijn gedaan via de PDX en welke daarvan als Commons zijn gedaan. Er wordt vertrouwd op Deelnemers om transacties die buiten de PDX om zijn gedaan te melden als dispuut.
7.5
Levering van producten, diensten en data(gebruik) als Commons moet altijd vrij van kosten zijn jegens de leverende Deelnemer.
Dit Artikel wordt geïnterpreteerd als een recht van de aanbieder om de afnemer te laten betalen voor de leveringskosten indien een transactie wordt gedaan als Commons. Als de aanbieder echter niet gebruik wilt maken van dit recht, zal de PDX het ook niet forceren.
Niet-leveringskosten (e.g., kosten om data op te slaan) kunnen wel in rekening van de aanbieder worden gebracht.
7.6
Om kosten van in te kopen data(gebruik) zo laag mogelijk te kunnen houden voor kennisinstituten en onderzoeksinstellingen, dienen alle Deelnemers aan dezen data(gebruik) altijd aan te bieden als Commons, dus vrij van kosten. Indien er inspanningen verbonden zijn aan de distributie en/of bewerkingen van die data, dan mogen de redelijke kosten daarvan bij de ontvanger in rekening worden gebracht. De kennis die door desbetreffende kennisinstituten en onderzoeksinstellingen mede door deze als Commons verstrekte data wordt opgebouwd, dient door dezen altijd kosteloos beschikbaar te worden gesteld aan alle Deelnemers.
De PDX handhaaft dit Artikel door een special type afname beschikbaar te stellen voor aanbiedingen die data-PDD aanbieden dat kan worden ingezet door kennisinstellingen. Als dit wordt gedaan, dan zal de transactie om niet worden afgehandeld (i.e., niet als Commons!).
Als een kennisinstelling op deze manier afneemt, wordt gelogd en bijgehouden dat ze de plicht hebben om elk resultaat weer om niet beschikbaar te stellen als aanbod in de PDC (i.e., niet als Commons!). Kennisinstellingen moeten zelf aangeven welke data is gemaakt met resultaat verkregen door middel van dit Artikel. Schendingen van deze plicht kunnen per dispuut worden gemeld.
Licenties zijn nog steeds van toepassing op de dataset: i.e., kennisinstellingen mogen de resultaten alleen publiceren buiten het Ecosysteem als de licentie van de dataset dat toestaat.
7.7
Alle nog niet afgenomen Eurowaarde aan Commons vervalt aan het eind van ieder kalenderjaar.
De PDX handhaaft dit Artikel door elk Commons budget te binden aan een specifiek jaar. Elk Deelnemer-paar heeft dan één budget voor ieder jaar dat ze beide lid zijn van het Ecosysteem. Transacties als Commons worden dan gedaan met het budget van het jaar waarin de transactie wordt verwerkt.
Dit Artikel impliceert ook dat het Commons budget niet in te wisselen is voor geld! Transacties die Commons budget afnemen en er geld voor teruggeven, worden niet toegestaan door de PDX.
7.8
Een Deelnemer die na 1 januari van een kalenderjaar is toegetreden heeft gedurende dat kalenderjaar de verplichting tot levering van een pro rata Eurowaarde aan Commons aan alle andere Deelnemers, en navenant recht op afname van pro rata Eurowaarde aan Commons bij alle andere Deelnemers.
De PDX zal het Commons budget van het jaar waarop één van de twee bijbehorende Deelnemers toetreedt anders berekenen dan de rest van de jaren: in dat geval wordt gekeken op de hoeveelste dag van het jaar de Deelnemer is toegetreden en wordt de €2.500,- naar behoren geschaald (€2.500,- als op 1 januari wordt toegetreden, €0,- als er op 31 december wordt toegetreden).
Als beide Deelnemers in hetzelfde jaar toetreden op verschillende momenten, wordt het Commons-budget als de laagste van die twee berekend.
Bijvoorbeeld, als Deelnemer A op 1-1-2025 toetreed, en Deelnemer B op 1-7-2025, dan zal het Commons budget tussen die twee Deelnemers in 2025 worden berekend op €1.239,72.
7.9
De kosten die gemoeid zijn met het gebruik van de Algemene Voorzieningen ten behoeve van een transactie in het kader van de Commons, komen voor rekening van de Deelnemer die afneemt, ook in geval van gebruik als beschreven onder 7.6.
De PDX zal dit Artikel implementeren door altijd te factureren aan de afnemer van een transactie indien nodig.
7.10
Overeenstemming over afname en levering als Commons is een bilaterale transactie tussen desbetreffende Deelnemers.
Ondanks dat dit Artikel stelt dat de afname en levering van Commons een bilaterale transactie is tussen de desbetreffende Deelnemers, zal de PDX wel handhaven dat er nooit meer dan het Commons-budget wordt afgenomen tussen de twee Deelnemers als Commons.
Als Deelnemers meer willen afnemen dan het maximale Commons budget tussen hen voor dat jaar, dan kunnen ze ook het gewenste aantal extra transacties om niet tussen elkaar doen.
7.11
Indien levering of afname als Commons kan leiden tot inbreuk op privacy of gebruiksovereenkomsten, moeten door aanbiedende Deelnemer voldoende maatregelen zijn genomen (bijvoorbeeld data-aggregatie) zodat gebruik wel mogelijk is én voldoende zekerheid m.b.t. AVG-compliance wordt geboden aan afnemende Deelnemer.
Dit Artikel stelt dat een potentiële afnemer altijd een als Commons aangeboden (data)-PDD moet kunnen afnemen, mét inachtneming van Artikel 3.1 (en dan specifiek de AVG). Dit betekent dat de aangeboden data een zodanig brede doelbinding moet kennen dat alle Deelnemers de PDD onder deze voorwaarden zouden kunnen afnemen.
Deelnemers kunnen schendingen van dit Artikel melden door middel van een dispuut.
7.12
Aanwending van data voor een toepassing die strijdig is met (i) wet- en regelgeving, (ii) de gebruikstoestemming die is verkregen van de individu op wie de data betrekking heeft, dan wel (iii) de houder van de data, is nimmer toegestaan, óók niet als Commons.
De PDX eist van afnemers dat ze expliciet moeten bevestigen dat hun gebruik van de afgenomen PDD niet in strijd is met de toepasselijke wet- en regelgeving, en van de aanbieder van de dataset dat de houder van de data toestemming heeft gegeven. Andere Deelnemers kunnen een dispuut aangaan als ze merken dat een van deze bevestigingen niet klopt.
De tweede clausule (ii), wordt impliciet gecontroleerd wanneer de AVG wordt gecontroleerd als onderdeel van Artikel 3.1.
7.13
Inzage en gebruik van producten, diensten en data als Commons is altijd op basis van ‘non commercial use only’. Aanvullende gebruiksrestricties om te kunnen voldoen aan artikel 3.1 kunnen van toepassing zijn.
De PDX zal eisen dat afnemers expliciet moeten bevestigen dat hun gebruik van de afgenomen PDD als Commons niet voor commercieel gebruik is. Andere Deelnemers kunnen een dispuut aangaan als ze merken dat dit toch wel het geval is.
De andere gebruiksrestricties worden gecontroleerd als de PDX Artikel 3 handhaaft.
7.14
Inzage en gebruik van producten, diensten en data(gebruik) als Commons worden gemonitord en gepubliceerd binnen de logfunctie van de Algemene Voorzieningen binnen het DMI-ecosysteem.
De PDX zal zich aan dit Artikel houden door periodieke rapportages te maken zoals gespecificeerd in Aanvullende Rapportages. Ook kunnen auditors toegang krijgen tot de gedetailleerde logs die gemaakt worden tijdens de werking van de PDX.
7.15
Aanbieding als Commons mag nimmer data betreffen die reeds als “open data” gepubliceerd wordt (al dan niet tegen verstrekkingskosten).
De PDX zal eisen dat aanbieders expliciet moeten aangeven of hun data-PDD al reeds als "open data" is gepubliceerd. Als dat zo is, dan zullen transacties die die data als Commons afnemen niet worden toegestaan.
Andere Deelnemers kunnen een dispuut aangaan als ze merken dat een dataset elders is gepubliceerd als "open data" maar alsnog als Commons wordt aangeboden of afgenomen binnen de PDX.
7.16
Aanbieding als Commons mag nimmer data betreffen waarvoor reeds wettelijke verplichting geldt tot publicatie en/of gebruik onder Europese of nationale wet- en regelgeving (zoals RTTI en de ITS-Directive).
De PDX zal eisen dat aanbieders expliciet moeten aangeven of hun data-PDD al reeds wettelijke verplichtingen ondervindt die ze ervan weerhouden om deze als Commons aan te bieden. Als dit zo is, dan zullen transacties die die data als Commons afnemen niet worden toegestaan.
Andere Deelnemers kunnen een dispuut aangaan als ze merken dat de dataset een conflicterende wettelijke verplichting heeft maar alsnog als Commons wordt aangeboden of afgenomen binnen de PDX.
Artikel 8 - Aanpassingen van het Afsprakenstelsel
8.1
Op basis van voortschrijdend inzicht zal het dagelijks bestuur jaarlijks met een voorstel komen of en waar dit Afsprakenstelsel aanpassing behoeft.
De PDX zal dit Artikel niet handhaven omdat het niet over aanbiedingen of transacties gaat.
Wel zullen de partijen achter de PDX actief trachten om wijzigingen te achterhalen en te implementeren in de PDX.
8.2
Indien een dergelijke aanpassing naar de mening van een Deelnemer niet wenselijk is zal dit in de Ecoraad besproken worden. Indien een Deelnemer na een besluit van de Ecoraad bezwaren blijft houden tegen het besluit dan kan betreffende Deelnemer gebruik maken van zijn recht tot Opzegging met inachtneming de vastgestelde opzegtermijn.
De PDX zal dit Artikel niet handhaven omdat het niet over aanbiedingen of transacties gaat.
Wel zal de PDX het verlaten van een Deelnemer uit het Ecosysteem behandelen, zoals bepaald in Artikel 2.4.
Artikel 9 - Geschillenbeslechting
9.1
Alle geschillen die voortvloeien uit (vermeend) niet nakomen van de verplichtingen die voortvloeien uit dit Afsprakenstelsel zullen in eerste instantie worden voorgelegd aan de Ecoraad.
Ondanks dat de PDX wel functionaliteit biedt om geschillen te melden, zal het zelf geen geschillen behandelen en deze in plaats voorleggen bij de Ecoraad. Wel kan er eventueel extra informatie worden bijgevoegd of kunnen er suggesties worden gegenereerd, al dan niet automatisch, afhangend van de aard van het geschil.
9.2
Op dit Afsprakenstelsel is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
De PDX handhaaft dit Artikel door zelf ook uitsluitend Nederlands recht te handhaven.
Last updated